Peer Gynt på Gålå 2017

Fra 4. august - 13. august 2017

Far og sønn Nils Ole og Jakob Oftebro for første gang på teaterscenen sammen – og begge i rollen som Peer Gynt. Regissør er prisbelønte Sigrid Strøm Reibo. Over 90% av billettene er solgt - sikre deg din billett nå!

OM FORESTILLINGEN / MESTERVERKET 150 ÅR /SKUESPILLERE / KUNSTNERISK TEAM / BILLETTER / PUBLIKUMS REAKSJONER / INTERNASJONAL TILRETTELEGGING / VÅR KULTURARV

Med et sterkt ensemble av profesjonelle skuespillere og musikere på scenen, i tillegg til 70 frivillige aktører, vil regissør Sigrid Strøm Reibo ta oss med på en eventyrlig reise med Peer Gynt.

Om forestillingen

Ikke bare er det nye skuespillere som presenteres i 2017-versjonen av Peer Gynt ved Gålåvatnet, men oppsetningen får også et helt nytt kunstnerisk team. Dette inkluderer scenografi, kostymer og koreografi, så vel som ny regissør. Sistnevnte er prisbelønte Sigrid Strøm Reibo, som blir første kvinnelige regissør på Gålå.

-Jeg ser på Peer Gynt som et menneske av i dag, og tenker at vår tid er befolket av Peer-er. Dette ser jeg frem til å utforske nærmere i neste års oppsetning, forteller regissør Sigrid Strøm Reibo.

I 2014 hadde den flere ganger Heddapris-nominerte Strøm Reibo regien på en nyskrevet operaversjon av Peer Gynt på Den norske opera & Ballett. Til forskjell fra den nyskrevede versjonen i Operaen, får Sigrid nå jobbe med Ibsens originaltekst. Med oppsetning vil hun fortsatt analysere Peer i vår tid, og mener Henrik Ibsen traff godt da han skrev Peer Gynt for snart 150 år siden.

- Teksten ble skrevet i en brytingstid, da folk flyttet fra landet til byen og ga opp odelen. Den opportunistiske Peer, som griper alle sjanser, er rastløs og hele tiden i bevegelse, var representant for ny mennesketype. I dag er vi alle i bevegelse, uten den samme lojaliteten og forpliktelsen som tidligere, utdyper Strøm Reibo.

Fortsatt med naturen som unik ramme

-Vi har som uttalt mål at vi jevnlig skal lage nye oppsetninger med ulike tolkninger av Peer Gynt på Gålå. Samtidig er vi veldig bevisst på at vår utendørsoppsetning i Gudbrandsdalen er en helt unik ramme for forestillingen, som publikum ikke kan oppleve noe annet sted, sier kunstnerisk leder Reppen.

Hun understreker at nettopp naturen og omgivelsene på Gålå sikrer en autentisk og nær oppsetning.

-Vi skal fortsette å levere en unik versjon av Peer Gynt, som holder høy kvalitet og utspiller seg midt i den spektakulære fjellheimen ved Rondane. Forestillingen vil fortsatt være tro mot Ibsens tekst og fokusere på Peer Gynt sitt livsløp, sier Reppen.

Gjør deg klar til nye, sterke opplevelser med  Peer Gynt på Gålå.

Mesterverket 150 år

Peer Gynt blir regnet som et mesterverk i verdenslitteraturen, og i 2017 er det 150 år siden Henrik Ibsen skrev den berømte teksten.

-Helt siden Peer Gynt ble skrevet i 1867 har teksten berørt og utfordret lesere og publikum. Dramaet rører ved de eksistensielle spørsmålene i livet og utfordrer til refleksjon og ettertanke, sier Iren Reppen, og utdyper: -Teksten er enormt rik og åpner opp for uendelige fortolkningsmuligheter. Med dette utgangspunktet er det naturlig at tolkningen og dermed forestillingen endres fra tid til annen.

Fra 1989 til og med 2013 var forestillingen i regi av Svein Sturla Hungnes, som også spilte hovedrollen som Peer Gynt fra 1995 til 2007. I perioden fra 2014-2016 har Erik Ulfsby hatt regi for forestillingen, med Mads Ousdal i tittelrollen som Peer.

-Med ulike fortolkninger og oppsetninger av Peer Gynt på Gålå ønsker vi at publikum skal komme nærmere og nærmere stoffet og kjernen i Ibsens tekst. Vårt mål er å levere en opplevelse som er både mektig og nær. Vi ønsker å ta vår kulturarv og vårt nasjonalepos på alvor, og mener det er på Gålå de beste scenekunstnerne bør tolke Peer Gynt, avslutter Reppen.

Skuespillere

Jakob Oftebro, som Den unge Peer Gynt

Nils Ole Oftebro, som Den eldre Peer Gynt

Marianne Nielsen, som Åse, hans mor

Mari Strand Ferstad, som Solveig

Jan Sælid, som Dovregubben

Nina Ellen Ødegård, som Den grønnkledte

Preben Hodneland, som Den magre m.fl.

Anders Dale, som Aslak smed m.fl.

Anne Krigsvoll som Knappestøperen

-Jeg gleder meg til å komme tilbake til teaterscenen etter nærmere fire år med film og TV, og ikke minst blir det gøy å dele scenen med pappa, sier Jakob Oftebro. Far Nils Ole uttaler at han har hatt lyst til å spille med Jakob siden han gikk ut fra Teaterhøgskolen for snart ti år siden.

-Det er en enorm glede å gjøre dette sammen med Jakob, og en spesiell glede at det er i akkurat dette stykket, på Gålå, sier Nils Ole Oftebro.

-Vi er svært glade for å ha fått far og sønn Oftebro med i oppsetningen, og at de sammen skal utforske og fordype seg i Peer-rollen. Noe av det unike er at dette skjer på det som er Peer Gynts «hjemmebane» i Gudbrandsdalen, der Ibsen hentet inspirasjon til teksten, sier Iren Reppen, kunstnerisk leder for Peer Gynt AS.

Nære forhold til Peer Gynt

Både far og sønn Oftebro har nært forhold til rollen som Peer. Jakob spilte den i en versjon av Knut Nærum, tilpasset barn, da han gikk på Teaterhøgskolen.

-Det er ikke alle som får brynet seg på en rolle som Peer Gynt. Det er jo på mange måter den kuleste mannerollen vi har i Norge, og med en aktualitet også i dag. Det er en utrolig spennende reise som Peer drar på. En reise hvor han finner ut at han kanskje bare skulle blitt der hvor han var, og at han hadde alt han trengte hjemme, sier Jakob Oftebro.

I tillegg til å ha spilt Peer i utdrag fra teksten, har Nils Ole også gestaltet Gynt-rollen på Nationaltheatret på midten av 1980-tallet.

-Jeg gleder meg enormt til å spille den igjen, og tenker at ved siden av et par tekster av Shakespeare, så er Peer Gynt den beste dramatiske teksten som er skrevet i verden. Det er en ære for en hvilken som helst skuespiller å få spille den rollen, sier Nils Ole Oftebro.

Kunstnerisk team

Regissør: Sigrid Strøm Reibo / Musikalsk ansvarlig: Simon Revholt / Scenograf: Gjermund Andresen / Kostymedesigner: Gjermund Andresen/Helena Andersson / Koreograf: Lanseres høsten 2016 / Dramaturg: Njål Mjøs / Lysdesigner: Øyvind Wangensteen / Lyddesign: Simen Scharning

Billetter og forestillinger

Fredag 4. august (PREMIERE)
Lørdag 5. august
Søndag 6. august
Mandag 7. august
Onsdag 9. august
Torsdag 10. august
Fredag 11. august
Lørdag 12. august
Søndag 13. august

Alle kvelder kl. 19.30.

Priser: kr. 390,- - 740,-. Last ned salkart med priser her.

BILLETTER kan bestilles på TICKETSERVICE eller på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. / tel. 959 00 770.

Publikums reaksjoner

Vår kulturarv

Peer Gynt ved Gålåvannet handler om norsk historie, det er norsk dramatikk på sitt ypperste,- Ibsen ble sendt oppover i dalen for å samle folkesagn og eventyr, hører om Peer Gynt, og opplever folks nærhet til overtro, troll og underjordiske. Han lager dette verket med utgangspunkt i norsk bondemiljø, og gjør det til et hovedpoeng at det er «det dølske blod» som driver Peer. Selv om han blir lyst fredløs for sitt bruderov, og reiser utenlands, er det refleksjoner rundt hvem han er og hva han har reist fra som er handlingsdrivende. Hans forhold til hjemlandet er ikke ukomplisert, og derfor blir refleksjonene interessante.

Naturen har også en hovedrolle i Peer Gynt ved Gålåvatnet. Henrik Ibsen lar scenene foregå utendørs, og har plassert stykket i Gudbrandsdalen i teksten. Derfor bruker vi naturen som et stadig endret bakteppe i vår forestilling. Svein Tindberg hadde en god beskrivelse av lyset og naturens makt; - Vi kan benytte all verdens lys til å skape en stemning, mens han der oppe har kun en lyskaster og han slår oss hver eneste gang. Naturen og lyset gir derfor hver eneste forestilling et eget fotavtrykk og det blir aldri helt likt.

Vi beveger oss gjennom vår norske historie. Peer Gynt reiser fra fattige Norge og kommer hjem til Norge i dag. Det som gjør Peer Gynt så stort er at Ibsen klarer å være både nasjonalromantisk og ironisk innenfor det samme stykket. Så dermed er det begge deler, som bruker humor og ganske beske måter å vise nordmenn og det norske på.
Men samtidig så lager han jo flotte dramatiske, romantiske scener som bringer de store følelsene fram hos publikum. Så det er begge deler. Han bruker de nasjonalromantiske klisjeene for alt de er verdt, og lager en flott revy med masse fantastiske opptrinn, med troll og huldrer og alt vi kjenner.

Related Products