Årets Peer Gynt Utdeling

Stortingsrepresentantene kårer Årets Peer Gynt, som får prisen overrrakt på Friluftsscenen på Gålå fredag 11. august 2017 kl. 16.30. Vinneren av prisen i 2017 ble TV-serien SKAM.

OM PRISUTDELINGEN / ÅRETS PRISVINNERE / EN HYLLEST / BILLETTER / FRILUFTSSCENA PÅ GÅLÅ / TIDLIGERE VINNERE

Om prisutdelingen

Hedersprisen Årets Peer Gynt ble stiftet av Per Gynt-stemnet i 1971, med Einar Gerhardsen som første prisvinner. Siden 1973 er det stortingsrepresentantene som har valgt Årets Peer Gynt.

Kriterier for Årets Peer Gynt
Den som blir valgt må være en person eller en institusjon som har markert seg på en positiv måte på det samfunnsnyttige plan, og som har gjort Norges navn kjent i utlandet.

Nominasjonskomitè
En nominasjonskomité nominerer etter gitte kriterier tre kandidater til prisen. Disse oversendes til stortingsrepresententane for avstemming. Stortingsrepresentantene avgjør hvem som blir årets Peer Gynt ved skriftlig avstemming.

Nominasjonskomitèens medlemmer er Olemic Thommessen, Astrid Sæther, Hanne Kriogh, Knut Vollebæk og Rune Støstad.

Prisutdeling
Peer Gynt-prisen deles ut i amfiet ved Gålåvatnet fredag 11. august kl. 16.30.

Peer Gynt har satt sammen et program med artister og gjester som vil hedre Årets Peer Gynt. Prisen vil bli overrakt av en av stortingsrepresentantene som stemte på årets vinner.

Årets prisvinner

SKAM er en nettbasert dramaserie som kretser rundt livet til en gjeng ungdommer ved Hartvig Nissen videregående skole i Oslo. Tre sesonger av serien er blitt sluppet siden oppstarten i september 2015 og fjerde sesong har nylig tatt til. Hver sesong har fordypet seg i en ny karakter i vennegjengen, og serien har gjennom disse historiene gitt stemme til en hel generasjon unge av i dag.

Isak and Even 002Serien har mottatt strålende kritikker og nådd ut til et bredt publikum, hjemme og i utlandet. Den har særlig fått ros for å ta opp viktige temaer som overgrep, voldtekt, homofili, kulturforskjeller og press på en opplysende og nyskapende måte. Med klokskap og engasjement har SKAM klart å belyse det unge, mangfoldige Norge, som tross utfordringer skildres som et fellesskap hvor kjærlighet, respekt og solide vennskap står sterkt.

Da serien ble vist for aller første gang var det uten de store forhåndsomtalene, uten mektige lanseringsbudsjetter. Målgruppen oppdaget serien på egne premisser, gjennom seriens utstrakte bruk av sosiale media-plattformer. Denne uvanlige strategien viste seg svært vellykket, også etter at voksenverdenen omfavnet serien. Serien ble den mest sette på SVT og DRs nettspillere og er blitt et internasjonalt fenomen. Land som Danmark, Sverige, Island og nå sist USA har kjøpt rettighetene til serien.

SKAM har fått en hel rekke priser, alt fra Nordens språkpris for 2016, til beste programserie og årets nyskaping under Gullruten 2016. De fikk også prisen ”Digital Online Award” av bransjetidsskriftet C21 i Storbritannia.

Gjengen bak SKAM er både stolte og glade over den anerkjennelsen de nå får fra stortingsmedlemmene, og i en kommentar sier redaksjonssjef for SKAM Håkon Moslet:

- Skam har vært et vanvittig bukkeritt. Så slik sett er det kanskje logisk at Julie nå får Peer Gynt-prisen. Det er selvsagt veldig stas at hun går inn i en rekke av prisvinnere som Einar Gerhardsen, Thor Heyerdahl, a-ha og så mange dyktige profiler. Skam er med på å forme nordmenns oppfatning av det norske, og har blitt et felleseie som få andre fenomener i samtiden. Slik sett er dette en pris som rimer og vi verdsetter.

En hyllest

11. august kl. 16.30 feirer vi vinneren med en prisutdeling i prisvinnerens ånd. Statsminister Erna Solberg deler ut prisen.

Billetter og forestillinger

Fredag 11. august kl. 16.30

STED:
Friluftsscena ved Gålåvatnet

PRIS:
Inkludert i din Peer Gynt-opplevelse.
Ikke nummererte plasser.

Friluftsscena ved Gålåvatnet

Det gir en helt egen ro å sitte i amfiet på Friluftsscena ved Gålåvatnet og la tanker flyte fritt.

Friluftsscena ligger vakkert til ved Gålåvatnet på Gålå, midt i den norske fjellheimen, en visuelt spektakulær ramme som gjør prisutdelingen til en sjelden opplevelse av kultur og natur – samtidig.

Ta med deg sitteunderlag og et pledd og sitter behagelig varmt på benkene i amfiet. De har alle ryggstøtte og du kan lene deg tilbake og nyte musikken, utsikten og den friske luften.

Tidligere prisvinnere

Årets Peer Gynt 1971 - 2014:
1. Einar Gerhardsen 1971
2. Per Aabel 1972