Kirkekonsert - Peer Gynt sitt DNA

Kirkekonsert - Peer Gynt sitt DNA Foto: Bård Gundersen
En unik konsert i Sør-Fron kirke under Peer Gynt-stemnet. Gjennom jazz og eventyr skal vi finne Peer Gynt sitt DNA. Med Charlotte Frogner og Dag Arnesen Trio.

OM KONSERTEN / ARTISTER / KUNSTNERISK TEAM / BILLETTER SØR-FRON KYRKJE / VÅR KULTURARV

Om konserten

Skuespiller Charlotte Frogner, kjent fra «Peer Gynt» på Gålå og som vestkantfrue i NRKs ”Side om Side”, har tatt utfordringen: i et jazzmusikalsk lydbilde gir hun oss de opprinnelige segnene og historiene om Per Gynt. Musikken er det «Dag Arnesen Trio» som står for.

Jazzpianisten Dag Arnesen kommer fra Griegs fødeby, Bergen, og har fordypet seg i Grieg og musikken den romantiske komponisten var inspirert av: norske folketoner. Charlotte Frogner vil selv bidra med vokal, og sammen med musikerne kommer de til å tolke musikk vi kjenner på en ny måte.

Historiene om Per fra Gudbrandsdalen spiller en større rolle i Ibsens «Peer Gynt» enn mange er klar over. Segnene om bukkerittet, om bøygen og om seterjentene fant Ibsen i Peter Christen Asbjørnsens «Norske Huldre-Eventyr og Folkesagn». Charlotte Frogner vil fortelle disse historiene slik eventyrsamleren Asbjørnsen skrev dem ned og, sammen med Dag Arnesen, gi disse fortellingene tonefølge basert på Grieg og hans DNA, folkemusikken.

- Under årets Peer Gynt-stemne feirer vi i 10 dager til ende at Ibsens ”Peer Gynt” fyller 150 år. Konsertforestillingen ”Peer Gynt sitt DNA” og Høgfjellskonserten ”Ved Rondane” er begge unike urpremierer laget til feiringen, sier kunstnerisk leder i Peer Gynt AS Iren Reppen. – Dette gleder vi oss til å presentere for publikum! Det blir spennende å oppleve Charlotte Frogner i en helt ny sammenheng, avslutter Reppen.

STED: Sør-Fron kirke, ”Gudbrandsdalsdomen”
DATO: Mandag 7. august kl. 20.00
BILLETT: kr 300 -350,-

Artister

Kunstnerisk team

Kunstnerisk leder: Iren Reppen

Billetter og forestillinger

Mandag 7. august kl. 20.00

STED:
Sør-Fron Kyrkje, Sør-Fron

PRIS:
Kr. 350,- på nummererte seterader / kr. 300,- på galleri og seterader med mindre sikt. 170,- (barn) / 200,- (student)

BILLETTER bestilles påTICKETMASTER

m DSC 6393Etter at kirkene i Gudbrandsdalen kom over i privat eie i 1723, var det hektisk byggevirksomhet. Den gamle hovedkirken i Fron prestegjeld, den såkalte Listadkirken, begynte å skrante og lå dessuten på uegnet grunn. Det ble derfor besluttet å bygge ny hovedkirke på et nytt sted, men dette tok en god stund. Søknader ble innvilget på 1770-tallet, tomt ble klargjort på begynnelsen av 1780-tallet, og bygging kom i gang i 1786. Byggmester var Svend Aspaas. Veggene ble reist på to år, og vi finner årstallet 1787 over inngangen. Året etter ble takkonstruksjonen reist, og året 1788 står på vindfløyen på spiret. Så i 1789 kom Storofsen, den verste flommen i Gudbrandsdalens historie, med jordskred og ødeleggelser. Hus og dyrket mark måtte settes i stand igjen og kirkebygging utsettes. Kirken ble innviet den 28. mars 1792. Den ligger på Hundorp, ved det som ved byggingen het Kongsveien og var hovedvei gjennom dalen, men som nå kalles Gammelvegen.

Sør-Fron kirke er en åttekantet steinkirke i Louis XVI-stil. Det er en prektig kirke som iblant omtales som Gudbrandsdalsdomen. Bredden er noe større enn lengden, og det er 750 plasser. Det er gallerier rundt hele kirkerommet, men passasjen hindres av orgelet og prekestolsalteret. Den innvendige malingen, med kombinasjonen av lysegrå og blå samt en god del marmorering, er fra 1860, og ved restaureringer i 1950-årene ble fargebruken i kirken gjennom tidene kartlagt.

Vår kulturarv

Peer Gynt-stemnet blir arrangert på Vinstra i Gudbrandsdalen i begynnelsen av august hvert år. Den opprinnelige ideen er møtet mellom Per og Peer: På den ene siden den historiske, lokale Per Gynt som Vinstra fostret, nemlig Peder Olsen Hauge som levde i tidsrommet 1732-51, og på den andre siden Henrik Ibsens litterære Peer Gynt, som
er kjent over hele verden. Programmet gir oss et møte mellom lokal kultur og nasjonal kultur, og delvis internasjonal kultur, samt et møte mellom profesjonelle aktører og amatører.

Det ligger lange historiske tradisjoner bak dagens utforming av Peer Gynt-stemnet. Det første stemnet ble arrangert allerede i 1928, som en 100-års markering av Ibsensfødsel. ”Peer Gynt” og ”Hærmendene paa Helgeland” ble framført av turnerende skuespillere fra Oslo på en utescene på stemneplassen Kåja på Vinstra lørdag og søndag 9. og 10. juni. Forestillingene samlet i alt ca. 650 publikummere.

Siden 1967, da stemnet ble arrangert som en 100-års markering av Henrik Ibsen sitt brev til foreleggeren sin i København med Peer Gynt-manuset, har stemnet blitt arrangert hvert år. Den gang var programmet en blanding av folkelige og seriøse innslag. I dag trekker Peer Gynt-stemnet rundt 25000 tilskuere hvert eneste år.