Gå til hovedinnhold

Kulturfestivalen Peer Gynt lanserer nytt visuelt design

ny peer gynt logo

Det nye uttrykket skal forene fortid og framtid, og skape begeistring for norsk kulturhistorie.

– Nå har vi fått et design som for oss er både modig og framtidsrettet, men som også har solide røtter i vår stolte historie og Peer Gynt-tradisjon. Vi tror og håper at andre ser det på samme måte, sier en spent og glad kommunikasjonsansvarlig i Peer Gynt, Rita Støstad.

Verdensarv og lokal forankring

Peer Gynt-festivalen er en av landets mest spektakulære kulturfestivaler. Her feires Henrik Ibsens verdenskjente verk "Peer Gynt" og den lokale historiske personen Per Gynt med naturen som bakteppe. Festivalen er særlig bygget opp rundt den utendørs teaterforestillingen Peer Gynt på Gålå. Festivalen byr også på konserter, utstillinger, prisutdeling til Årets Peer Gynt og digitale opplevelser i løpet av den årlige festivalperioden på sensommeren.

Ibsen-skikkelsen Peer Gynts tilknytning til Gudbrandsdalen, og teaterstykkets kulturhistoriske verdi, er utgangspunktet for designet som nå skal prege festivalens nettsider, produkter og kommunikasjon.

– Tiden var inne for å fornye oss. Det er 18 år siden sist vi fikk ny visuell profil. På de årene har både selskapet, markedet og verden endret seg. Det var på tide at vår profil også ble fornyet, sier administrerende direktør i Peer Gynt, May Brit Støve.

Historisk lafteteknikk

TRY Design har stått for utvikling av den nye profilen. Tonje Jæger, leder for designavdelingen i TRY, satte seg godt inn i Peer Gynts univers under arbeidet med den nye visuelle identiteten.

– Peer Gynt har betydning langt utenfor Gålå og Norge, stykket er en del av verdens kulturarv. For oss har det vært viktig å ikke klistre et konstruert konsept utenpå Peer Gynt, men heller hente opp og bruke elementer som finnes både i det litterære verket og i inspirasjonen Ibsen fikk fra Gudbrandsdalen, sier Jæger.

– Ibsen skriver i følgebrevet til sin forlegger at Peer Gynt er basert på en virkelig karakter som bodde i Gudbrandsdalen. Når vi har jobbet med identiteten, har vi gått tilbake til stedet der Ibsen hentet sin inspirasjon – det historiske laftetunet i Nord-Fron der den legendariske eller faktiske Per Gynt skal ha bodd, forteller Jæger.

Alle tilbud samlet i èn enhet

Fargepaletten i det nye designet er hentet fra naturen og omgivelsene der festivalen arrangeres: mørkt treverk, skog, fjell, vann og solnedgangen over Gålåvatnet. Designet er også inspirert av tradisjonell lafteteknikk, en byggeteknikk som er kjent for høy kvalitet og varighet, som fortsatt brukes i Gudbrandsdalen.

Kommunikasjonsansvarlig Rita Støstad forteller at Peer Gynt-festivalen skal benytte det nye designet til å fremstå som en mer tydelig avsender.

– Vi ønsker å både skinne og skille oss ut, og at profilen vår skal reflektere kvaliteten i produksjonene våre. Vi ønsker også å vise alle våre tilbud som en del av samme helhet, slik at det er lett å se at det er samme avsender, sier Støstad.

– Ved å endre kategori fra stevne til kulturfestival håper vi også at flere skal bli bevisst på at vi tilbyr mer enn «bare» Peer Gynt på Gålå. Festival er et internasjonalt begrep de fleste forbinder med flere arrangement, forklarer Støstad.

– Vi håper designet begeistrer publikum like mye som det begeistrer oss, sier Støstad.

Les også:

Ny merkevarestrategi, visuell identitet og nettside - try.no

For mer informasjon kontakt:

Rita Støstad, kommunikasjonsansvarlig i Peer Gynt:

E-post: rita@peergynt.no

Mobil: 41426100

Tonje Jæger, leder i TRY design:

E-post: Tonje@try.no

Mobil: 91129219