Marit Moum Aune er regissør for Peer Gynt på Gålå 2019

I en helt ny oppsetning av Peer Gynt ved Gålåvatnet, blir vi tatt med tilbake til 1860-tallets Gudbrandsdalen. Til ei bygd som er prega av religion og regler, og et bygdedyr som gjør bygda trang. Regissør Marit Moum Aune lar seg fascinere av kontrastene. Av Ibsens elegante veksling mellom humor og dypt alvor. Av kontrastene mellom Gålånaturens åpenhet og trangheten i bygda og i Peer Gynt selv.

Gåten Peer engasjerer fortsatt

For hvem er han, denne slampen fra en forfallen gård oppi Gudbrandsdalen? En skrythals og en løgner? En uforbederlig opportunist? Et forsømt barn? En elendig gesell? For Marit Moum Aune er dette noen av spørsmålene som skal besvares i løpet av det neste året. Oppdraget med å ha regi på 2019-utgaven av Peer Gynt på Gålå er det nemlig hun som har fått.

– Jeg har jobbet med Peer Gynt før, og jeg har jobbet med utendørsteater i store formater, blant annet Stiklestadspelet. Likevel er dette noe helt eget: Her har vi en av verdenslitteraturens mest sentrale tekster, satt i en unik ramme, sier Marit Moum Aune, og legger til at hun er svak for det opprinnelige grepet som ble tatt da Peer Gynt-forestillingen kom til Gålåvatnet – nemlig at Peer snakket gudbrandsdøl.

(saken fortsetter under videoen)

– I min versjon kommer stedet selv til å spille hovedrollen i stykket, for etter min mening er plasseringen ved Gålåvatnet helt unik. Men det kommer ikke til å bli noen bunadsversjon av «Peer Gynt» av den grunn. Folk gikk ikke i Bunad i Gudbrandsdalen i 1860. Tvert imot, det var et samfunnet preget av dype klasseskiller og armod, et samfunn folk flyktet fra, understreker regissør Marit Moum Aune. For henne er utenforskapet – både det økonomiske og det sosiale – de kanskje viktigste nøklene til å forstå Peer Gynt.

– Peer er et barn som har vokst opp midt i dette nådeløse samfunnet, i det man kan kalle et belastet hjem. Hvor godt menneske blir du egentlig av å bli tråkket på i oppveksten? spør den påtroppende Peer Gynt-regissøren retorisk.

Bitende kritisk Ibsen

Nøyaktig hvilke grep som skal tas, eller hvordan forestillingen kommer til å se ut til slutt, har det nye Peer Gynt-teamet foreløpig ikke noe endelig svar på. Mye tyder likevel på at handlingen kommer til å bli lagt til 1860-årenes Norge, forteller regissør Marit Moum Aune.

– Stykket ble skrevet som en bitende kritikk av datidens nasjonalromantikk. Ibsen og Grieg var selv mer europeere enn nordmenn, og advarte mot å forherlige fortellingen om det norske bondesamfunnet, som for de aller fleste var et sted der det var få muligheter til å komme seg verken oppover eller bortover i livet. Og da hjelper det ikke at man har aldri så vakre fjell å se på, påpeker Marit Moum Aune. For henne er en del av fascinasjonen ved stykket hvordan teksten fungerer på flere ulike nivåer samtidig: Ibsens «Peer Gynt» er på én og samme tid et psykologisk, mytologisk og – ikke minst – politisk verk.

– Ibsen tvinner sammen flere tråder og stiller store krav til at vi klarer å følge dem. Vår oppgave blir å lage en forestilling man ikke trenger å ha master i litteraturvitenskap for å forstå. Jeg har lyst til å stykket skal åpne seg for publikum, sier Marit Moum Aune med ettertrykk. Selv vet hun mer enn de fleste om å sette opp teater utendørs i Norge på sommerstid. Et virrvarr av hester, høner, musikere, regntøy, strømkabler og lokale amatørskuespillere er et kjent arbeidsmiljø for trønderen, som Ellen Horn kaller «en av Norges mest meritterte regissører».

Gamle kjente på laget

Selv gleder Marit Moum Aune seg til å ha med seg flere gamle kjenninger på laget: Hovedrolleinnehaver Pål Christian Eggen har hun jobbet med en rekke ganger tidligere, blant annet på Trøndelag Teater og på Stiklestadspelet.

Til rollen som Mor Åse har hun hanket inn nok en gammel kollega – Ågot Sendstad fra Nes i Hedmark. I vinter jobbet de to sammen på Nationaltheatrets versjon av «Engler i Amerika» – en forestilling som ga Ågot Sendstad Hedda-prisen for Årets beste kvinnelige birolle i 2018.
– Ågot er en av bærebjelkene på Nationaltheatret. Jeg er glad for at hun ble gammel nok til å spille Mor Åse akkurat da det ble min tur til å sette opp Peer Gynt. Denne rollen har ligget og ventet på henne, sier regissør Marit Moum Aune fornøyd.

Bestill billetter til Peer Gynt på Gålå 2019

 

Gi din tilbakemelding