Nå kommer Peer Gynt i spillformat

Spillet er klart for lansering til skolestart 2019, og det vil bli distribuert til ungdoms- og videregående skoler via Aschehoug. I løpet av høsten 2019 vil spillet også være tilgjengelig på det åpne markedet via Steamstore.

Av Stein B. Olsen

På Hamar sitter elleve personer fra tre forskjellige selskaper og jobber med Peer Gynts framtid, Peers framtid som spill, og en plass i skolehverdagen.
Alle elleve jobber med spillutvikling, og forholdet til Peer Gynt før dette prosjektet var så som så.

Se promofilm for spillet!

(Artikkene fortsetter under videoen)

De tre selskapene er Sarepta studio, Encircle Games og Progress Interactive, som sammen med en knippe andre spillselskap utgjør Hamar Game Collective. De har fått et helt spesielt oppdrag: Å lage et dataspill av Peer Gynt. Hun måtte grave langt bak i hodet, Catharina Due Bøhler
da May Brit Støve fra Peer Gynt banket på døra, og lurte på mulighetene for å lage et dataspill av Peer Gynt til bruk i undervisningsøyemed.

– Klart vi var positive, i utgangspunktet kan en lage spill av det meste, men akkurat der og da må jeg innrømmet at vi ikke hadde Peer Gynt under huden, forteller Catharina.
– Jeg husket uttrykk som Peer du lyver og at vi på skolen synes dette var kjedelig og noe vi så på som et pliktløp. Den gangen måtte vi pugge Ibsen sitater, og det var noen av disse som kom fram. Peer var både ufyselig, naiv og dum. Og dama, Solveig, som bare ventet og ventet var litt i samme kategori. Og vi var usikre på hva som var overførbart til vår verden. Etter å ha sett på teksten med nye øyne, fant vi raskt ut at det er mye som er relevant, og når vi fikk se film fra oppsetningen på Gålå, da skjønte vi hvilket potensiale som lå i Peer Gynt også sett med våre øyne. Vi tente rett og slett på prosjektet, sier Due Bøhler. Siden har Peer Gynt kommet mer og mer under huden til gjengen på Hamar. Prosjektmidler er blitt søkt, og innvilget. Prosjektet er oppe og står.

Med på laget er også Njål Mjøs, han er Peer Gynts sin egen dramaturg, og hans kompetanse
på scenekunst ønsker en også bruke når Peer Gynt nå beveger seg inn i spillverdenen.
– Det er viktig for oss å ha med scenekunstkompetansen i prosjektet. Spillformatet er bare en annen måte å iscenesette dramaet på, forteller utviklingsansvarlig May Brit Støve for Peer Gynt.
– Hvorfor vil Peer Gynt inn i denne verdenen?
– Spill er et viktig virkemiddel for å dra nye generasjoner inn i Peer Gynts sin verden. Teksten til Henrik Ibsen er riktignok over 150 år, er fortsatt aktuell og relevant, men for mange kan den være vanskelig tilgjengelig. Det er her dataspillet kommer inn. Vårt mål er at elevene vil oppleve at det som skjer i Peer Gynt faktisk handler om dem selv, og deres eget liv. Vi kan fortsatt lære mye av Henrik Ibsens tekst, ikke minst om livsmestring. Den problemstilling er like aktuell i dag som for 150 år siden, og vil helt sikkert være det framover. Klassiske og unike tekster som dette vil aldri
bli uaktuelle, sier Støve. Målsettingen med prosjektet er klart, det skal bidra til å lokke ungdommen til denne verden ved hjelp av dagens teknologi, men det er mange valg og avveiinger som skal gjøres undervegs.

– Vi kan vel si nå at vi er rundt 20 prosent ut i prosjektet. Sammen med dramaturg Njål Mjøs har vi valgt hvilke deler at stykket som skal være med i spillet. Teksten er det vi jobber mest med, sier Catharina som forteller at de har gjort en test – Vi har en demo som vi testet mot brukergruppa. Mange hadde hørt om Peer Gynt, mange hadde lest Peer Gynt, men de følte at teksten ble vanskelig. De følte likevel at dette både var spennende og at de hadde utbytte av det, sier Catharina.

– Når regner dere med at det er ferdig? – Jeg regner med at vi har kommet langt til våren/ sommeren 2019, og da blir det med både en norsk og engelsk versjon. Ibsen er internasjonal, og Peer Gynt spilles på scener over hele verden. Det er naturlig at spillet også lanseres for et internasjonalt marked. – Er dette et viktig prosjekt også for dere, det er ikke akkurat verker som Peer Gynt som spillbransjen er mest kjent for? – Det er klart dette er viktig for oss som bransje. Jeg har vokst opp med spill, og spill handler om lyd og bilde, interaksjon, hvor spilleren kan bruke spillet både til å lære og tenke. Det gjelder også i Peer Gynt, hvilke valg vil spilleren ta i spilles gang, og hvilke konsekvenser vil det medføre. Alles mål er jo at spilleren blir en del av Peer Gynt sin reise, lærer litt om seg selv og ser hvilke konsekvenser Peer sine valg fører til. Teksten, dramaturgien i et spillformat blir mer tilgjengelig, og spilleren selv blir en aktiv part.
– Jeg er ikke tvil om at Peer Gynt i spillformat vil gjøre teksten mer tilgjengelig, og lettere å lære. Videre håper jeg at klasserommet blir et sted hvor en kan diskutere de veivalg som ble gjort undervegs, mener Catharina Due Bøhler. – Vi har fortsatt et stykke veg å gå, men Peer Gynt sitter i veggene våre nå, faktisk så nye så enkelte programmere siterer Peer med jevne mellomrom, smiler Catharina.

Registrer deg på vårt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert om spillet.

Andre nyheter

Se alle nyheter

Legg Peer Gynt under juletreet!

La noen du er glad i oppleve «Peer Gynt» i Marit Moum Aunes  regi i 2019, med Pål Christian Eggen som Peer Gynt. Bestilles på nett og p...

Gi din tilbakemelding